Jak fungují elektronické motory a proč jsou tak moc efektivní?

Elektronické motory se v průběhu let staly technologií, bez které by moderní svět rozhodně nemohl fungovat tak, jako jsme na něj zvyklí. Používáme se je dnes a denně jako drobnou součást mechanismů, ale také jako jejich naprosto stěžejní komponent. A mnohdy o tom dokonce nevíme.

Elektronické motory totiž jsou mimo jiné velice úsporné, nenápadné, a přitom dost výkonné. Jaká je přitom ale jejich funkce? Na to se podíváme trochu podrobněji právě dnes.

Základem je i zde magnetismus

Magnetické pole, magnetický odpor a mnohé další pojmy. Ty jsou jednou z nejdůležitějších součástí celé teorie, která se jinak kolem elektromotorů otáčí. A to zcela bez rozdílu toho, jestli se jedná o elektrické motory Bühler, nebo jakoukoliv jinou značku.

Princip tady spočívá v tom, že jsou motory napájeny různým elektrickým napětím. Napětí v součástkách jako je například cívka pracuje tak, že zvyšuje odpor a s ním se také mění síla magnetického pole. Samotné magnetické pole následně je právě tím, co uvádí motory vchod anebo naopak brzdí jejich výkon na nějakém maximu.

Jak může magnet rozhýbat stroj?

Rozhýbání stroje pochopitelně není jenom prací jednoho magnetu. Zcela naopak jsou magnety zastoupeny v mnohem hojnějším počtu a naprosto zásadní vlastností tady je to, že se musí navzájem odpuzovat.

Magnety, které se odpuzují, jsou při jejich zvyšující se síle přitom větším a větším zdrojem odporu, a právě na základě toho se začne motor otáčet. Poloha a vzájemná koordinace magnetů je přitom velice rozdílná na základě druhu motoru. Jinou strukturu budou mít komutátorové DC motory Bühler, a jinou pochopitelně budou mít potom jejich bezkartáčový následníci.

I elektromotor využije převodovek

Asi těžko někoho dokáže výrazně překvapit fakt, že jsou elektrické motory velice vytíženou záležitostí i tam, kde se aktivně uplatní využití převodovek a jejich výhod. Mezi ty největší zástupce patří elektromobily, kde jsou převodové motory využívány. A možná také převodové motory Bühler najdete v mnohých podobných mechanismech. Funkce je přitom velice podobná, jako u klasických motorů, jen pohon je odlišný.